Grantové programy Nadačního fondu „Cesta ke vzdělání" (2016)

Odborná stáž našich žáků na Slovensku (2017) ve Strední odborné škole v Dubnici po Váhom

Ve dnech 8. -14. října 2017 se naši žáci oboru strojní mechanik pod vedení pana učitele Karla Jakoubka a Ing. Vladimíra Pospíšila zúčastnili odborné stáže na Slovensku v partnerské Strední odborné škole v Dubnici nad Váhom, která nabízí řadu strojírenských oborů (https://sosdca.edupage.org/?). Během pobytu na zahraniční škole se žáci a jejich pedagogové seznámili se studijní nabídkou školy, vybavením, organizací výuky na OV a aktivitách školy. Zúčastnili se praktické výuky a výuky na CNC učebně. Komunikačním jazykem stáže byla angličtina. Partnerská škola našim žáků umožnila i řadu exkurzí ve smluvních firmách školy, kde si žáci rozšířili své poznatky ze zvoleného oboru. Jednalo se o zahraniční firmy: Matador (http://www.matador-group.eu/domov/), HF NaJUS (http://hfnajus.sk/) a exkluzivně Porsche (http://www.porsche-werkzeugbau.com/pwb/en/).

V těchto firmách se žáci a pedagogové seznámili nejen s výrobním programem, ale také s tím, jak funguje spolupráce školy a firmy v rámci praktické výuky, jak a kde žáci pracují a jak je o ně ve firmách postaráno.

V odpoledních hodinách v rámci volnočasových aktivit pedagogové se žáky realizovali různé výlety. Navštívili hrad v Trenčíně, ZOO Bojnice, dokonce termální koupaliště, kino a nechyběly ani nákupy v obchodním centru.

Stáž se zdařila a žáci si přivezli spoustu poznatků ze zvoleného oboru včetně zážitků ze zahraniční mobility.

 

 

Řemeslný festival 2016 a 2. ročník Mezinárodního kamenického sympozia v Praze v rámci vyhlášeného Roku řemesel 2016

Úspěšná realizace projektu přiblížila zábavnou a atraktivní formou žákům a pedagogům pražských základních škol, pedagogům českých a chorvatských odborných škol a veřejnosti potřebnost nejrůznějších tradičních řemesel pro společnost. Mimořádně byl vyzdvižen význam studijního oboru Kameník pro obnovu pražských kamenných památek. Samotné kamenické sympozium bylo organizováno formou veřejných ukázek opracovávání kamenných bloků, včetně použití dobových nástrojů, dále pak soutěží ve volné tvorbě a to jak žáků sochařů, tak zkušených kameníků a kamenosochařů z Čech a Chorvatska. Soutěžící předvedli divákům netradiční opracovávání materiálu, své jedinečné schopnosti a dovednosti při tvorbě z kamene a dalších přírodních materiálů. 

V projektu se povedlo aktivní formou jednoduchých workshopů motivovat a zaujmout žáky základních škol, nabídnout jim setkání s řemeslem a vyzkoušet si ho s cílem podpořit jejich další profesní rozvoj v technických oborech. Rovněž setkání zkušených odborníků ze zahraničních škol umožnilo navázání dlouhodobých přátelských vztahů mezi školami v ČR a zahraničí, což povede k dalšímu rozvoji společných projektů a zajistí výměnu odborných zkušeností na evropské úrovni.

Řemeslný festival 2016 a 2. ročník Mezinárodního kamenického sympozia v Praze v rámci vyhlášeného Roku řemesel 2016 podpořila svoji účastí a proslovem i sama paní Eva Svobodová, MBA, generální ředitelka AMSP ČR-Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (vyhlašovatel ROKU ŘEMESEL 2016).

Důležitým přínosem bylo také nastartování motivačních aktivit k upozornění mladé generace na nutnou potřebu obnovy tradičních řemesel, a to jak ve vztahu ke kulturním památkám, tak s ohledem na návrat k přírodním materiálům a chybějícím řemeslům na trhu práce. Přidanou hodnotou projektu je kvalitně zpracovaných podpůrný výukový materiál pro všechny pražské ZŠ na propagačním flash disku pro profesní orientaci žáků při volbě povolání ze získaných odborných příspěvků a dokumentace jednotlivých aktivit Řemeslného festivalu 2016 a 2. ročníku Mezinárodního kamenického sympozia s využitím krátkých video spotů o potřebnosti řemesel.  

Děkujeme Nadačnímu fondu Cesta ke vzdělání za poskytnutí finančního daru na tuto prospěšnou akci na podporu tradičních řemesel (zde ke vzhlédnutí).

 Volba povolání pro žáky ZŠ - výukový materiál pro učitele [2244.03 kB] 

 

Mezinárodní odborná stáž žáků Střední školy technické v oblasti automobilového průmyslu (2016)

Ve dnech 3. až 14. října 2016 skupina 6 žáků naší školy pod vedením dvou učitelů odborného výcviku realizovala odbornou stáž v Polsku na střední škole nesoucí název Centrum Ksztalcenia Zawodowego ve městě Wysokie Mazowieckie. Hlavní cíl této stáže - podpora vzdělávacího pobytu žáků Akademie řemesel Praha na odpovídajících pracovištích teoretické nebo praktické výuky v zahraničí za účelem studia odborných předmětů v cizím jazyce byl splněn. Komunikačním jazykem byla angličtina a polština. Velkým přínosem této stáže bylo navázání mezinárodní spolupráce s polskou školou stejného typu a zaměření, rozšíření jak odborných, tak i jazykových kompetencí žákům oboru Mechanik opravář motorových vozidel (Automechanik) a Autoelektrikář a zvýšit jejich kulturní povědomí.

Naši žáci s pedagogickým doprovodem absolvovali předem připravený harmonogram vzdělávacích aktivit. Žáci se účastnili teoretické a praktické výuky ve školních specializovaných učebnách a odborných dílnách, následně navštívili mnoho firem v okolí polské školy. V rámci volnočasových aktivit měli žáci možnost rozvíjet své mezikulturní povědomí a rozšiřovat svoje sociální a komunikační kompetence nejen při setkání s místními žáky či zaměstnanci polské školy, ale i se zaměstnanci navštívených firem. Závěrem stáže byli pozváni městskou radnicí na setkání se zastupiteli, včetně reportérů z tisku a dostali se tak do místního tisku.

Na pracovištích teoretické a praktické výuky v zahraniční škole si žáci v rámci oboru vyzkoušeli 3D programování a zabývali se skládáním hydraulických elementů na cvičných výukových panelech. Velice zajímavá byla pro žáky práce na technické lince, kde se učili provedení základní technické kontroly na vozidle - například funkčnost brzd, vůli čepů, kontrolu tlumičů apod.  V rámci zajištěných volnočasových aktivit dle harmonogramu žáci realizovali poznávací výlet do Varšavy a Bialystoku, zúčastnili se exkurzí do různých firem, jako například Mlekovita, Gama Group, navštívili lesnický veletrh nedaleko Mazowiec, muzeum traktorů a zemědělské techniky. Program byl velmi bohatý na zážitky a informace.

Odborná stáž na partnerské škole v Nottinghamu (2016)

Odborná stáž ředitele školy, Ing. Drahoslava Matonohy, se konala tři týdny ve spřátelené škole Central College Nottingam a jejím cílem bylo zvýšení kvality systému odborného vzdělávání na národní úrovni, prohloubení mezinárodní spolupráce a zvýšení jazykových kompetencí ředitele školy. Hlavní náplní stáže byly porady s vedením spřátelené školy na téma modulové vzdělávání, které se na naší akademii právě zavádí, stínování pedagoga a pravidelné lekce anglického jazyka po celou dobu stáže. Průběh stáže byl věnován prohlídce školy, především části zaměřené na stavebnictví a setkání s vedením školy, seznámení s vyučovanými obory a organizací odborné praxe ve stavebních firmách. Postupně navštívil výuku ve všech dílnách stavebních oborů Central College Nottingham a New College Nottingham

V obou školách navštívil i další nové prostory strojních, dřevozpracujících a ostatních oborů. Zúčastnil se slavnostního předávání ocenění udělovaného Central College Nottingham Heroes 2016. Navštívil několik hodin teorie, kde měl možnost komunikovat jak s pedagogy tak i žáky. Byl přítomen vyučování podle nových metod práce se žáky a pedagogy, kde se seznámil s e-lerningovými učebními materiály pro obor Malíř a lakýrník. Zúčastnil se jednání vedení školy k otázkám zavádění dalších nových metod práce, rozpočtu, k interpersonálním otázkám, atd. Měl možnost stínovat instruktáž učitele odborného výcviku omítkářů, byl přítomen modulové práci s tesaři, zedníky a malíři. Byl seznámen se základními materiály pro čtyři obory a angličtinou pro cizince. Diskutoval s vedením nad smyslem a postupem teoretické a praktické výuky s využitím modulových prvků a domlouval předběžný rámec další možné spolupráce pro rozvíjení těchto forem výuky.

V průběhu projektu došlo k naplnění hlavního cíle - „přenos inovací – začlenění inovačních prvků z realizované odborné stáže na partnerské škole v Nottinghamu do příprav modulového systému v odborném vzdělávání ČR“, kterému byla věnována největší část projektu. Stáž měla také velký význam pro udržování a prohlubování mezinárodních vztahů obou škol.

 

Odborná stáž pedagogů SŠT v Německu pro rozšíření poznatků o solárních systémech a pasivních domech – využití ekologických principů v oboru MIEZ (2016)

Odborná stáž se konala v termínu 26. - 30. 9. 2016, zúčastnili se jí 3 pedagogičtí pracovníci vyučující obor MIEZ, na který byl celý projekt zaměřen. Jeden učitel odborných předmětů a dva učitelé odborného výcviku. Účelem stáže bylo seznámit se s výukovými procesy a prostory pro výuku v Německu na několika školách v městě Giessen a jeho okolí a porovnat vybavení a možnosti škol německých v porovnání s naší školou (pasivní dům, modelová výuka, projektové učení, realizace reálných projektů v praxi).

První dny stáže byly vyčleněny na ukázky výukových procesů přímo ve vyučovacích hodinách, kde byla zřejmá úzká provázanost učitele s žáky. Učitel provází žáky učivem jednoho oboru ve všech odborných předmětech. Žáci se učí pomocí modulového systému, který klade důraz na praktické příklady (projektové učení) totožné nebo přibližující se realitě. Žáci ve skupinách zpracovávají návrhy projektu, a poté projekt vypracují do ideálního stavu pod dohledem učitele. Prostředí pro učení je plně modernizováno a vybaveno, aby žáci mohli tyto projekty vytvořit v prostorách školy. Funguje zde provázanost teoretické výuky s praktickou, jelikož žáci se v jedné učebně dozvědí teoreticky vše o daném projektu a následně tentýž den se přesunou do vedlejší učebny, kde projekt realizují. Výuka není ovlivněna žádnými výchovnými problémy žáků, žáci spolupracují a pracují dle pokynů učitele. Jde o vzájemnou interakci, založenou na vedoucí uznávané roli pedagoga.

V dalších dvou dnech stáž pokračovala ve dvou technických školách, kdy jedna se nacházela přímo ve městě Giessen a druhá v nedalekém okolí.

Škola THEODOR LITT – Evropská škola, Střední škola stavebnínabízí mnoho stavebních oborů, jako jsou například truhlář, tesař, elektrikář či instalatéř a další obory. Tato škola je nově postavena, takže nabízí nejmodernější vybavení a inspirující prostředí, které je důležité pro kvalitní vzdělání žáků. Výuka je založena  na modulovém systému a řešení skutečných projektů z oboru. Škola je sponzorována velkým počtem firem, které veškeré pomůcky a zařízení pro výuku zajišťují přímo do prostor školy.

Druhá navštívená škola Odborné učiliště Butzbach nebylasice tak moderně vybavená, ale velice ambiciózní z hlediska výuky alternativních zdrojů tepla a využití přírodních zdrojů v samotnébudově školy (ekologická technika). Každá třída má zde za úkol každý rok vymyslet a zpracovat návrh pro úsporná řešení školy – např. využití dešťové vody, solární techniky, větrných elektráren, tepelných čerpadel apod. Nejlepší návrhy jsou pak realizovány  žáky a prezentovány ostatním žákům školy na základě  viditelně vystavených funkčních zařízení ve venkovních a vnitřních prostorech školy. Z didaktického hlediska jde o maximální názornost daných řešení. Škola má dokonce v hlavní hale digitální výstup, který zobrazuje aktuální výkon získaný z alternativních zdrojů, celkovou úsporu emisí za celou dobu provozu zařízení a celkový získaný výkon.

Hlavní chloubou školy je pasivní dům, který škola postupně pomocí mnoha projektů postavila během sedmi let. Všechny projekty zpracovali žáci, a dokonce i vypomáhali s realizací. Dům má veškeré možné technické vybavení, které získává energii a vodu pouze z přírodních zdrojů, konstrukce stavby je postavená pouze z přírodních materiálů. Zajímavé je, že každá příčka, podlaha či strop v místnostech jsou z jiných materiálů – skladba materiálu je viditelná pod zasklením a názorně popsána. Střecha je tzv. zelená, takže vnější vrchní vrstva obsahuje zelené rostliny, které snižují tepelné zisky domu v letním období. V domě jsou tři plně vybavené učebny, které se  využívají pro výuku žáků. Žáci se tedy učí v inspirativním prostředí a názorně vidí technická zařízení v provozu se všemi aspekty názornosti

Tato odborná stáž měla obrovský význam pro naši pedagogickou práci v daném oboru MIEZ a získané poznatky předčily očekávání – ukázaly, jak lze se žáky pracovat na odborných úkolech s vysokou přidanou hodnotou pro všechny žáky školy a pro školu jako takovou z hlediska řešení nových technologií s využitím získaných poznatků žáků při realizace aktivit a projektové činnosti s cílem posilování kritického myšlení, tvořivosti, iniciativy, schopnosti řešení problémů a smyslu pro zodpovědnost. Děkujeme za poskytnutý finanční dar na realizaci této vysoce  hodnocené odborné stáži v Německu.