Žáci navštívili centrum ABB Robotika ve Vestci u Prahy

03.06.2018

Škola si uvědomujeme, že nástup Průmyslové revoluce 4.0 musí chápat jako výzvu, která bude přinášet trhu práce i nové příležitosti. Naším záměrem je již nyní při studiu technických oborů žáky seznamovat s prvky a procesy digitalizace a kybernetizace jako příležitost v rozvoji jejich klíčových kompetencí.

Dne 18.5.2018 využili naši žáci skvělé příležitosti navštívit centrum ABB Robotika ve Vestci u Prahy. Společnost ABB organizovala již tradiční Zákaznické dny, během nichž bylo možné vidět v akci moderní technologie z oblasti robotiky a automatizace.

Žáky po hale provedli zkušení pracovníci firmy ABB, kteří ke každému stanovišti s roboty uvedli zajímavé informace a poskytli prostor pro zvídavé dotazy, na které fundovaně odpovídali. K vidění byly průmyslové aplikace využívající robotické prvky v tradičních oblastech jako je např. obrábění, svařování, montáž či kompletace.

Velmi zajímavým „exponátem“ byl kolaborativní robot YuMi, který předváděl kompletaci propisovacích tužek. Robot je navržen a zkonstruován tak, aby mohl spolupracovat s člověkem a člověku při práci neublížil. Žáky též zaujalo stanoviště s virtuální či rozšířenou realitou. Zde si mohli po nasazení brýlí prohlédnout práci robotické linky, která ve skutečnosti neexistuje, ale její funkční 3D model je v brýlích dokonale propojen s prostorem haly.

[Pozvánka na Zákaznické dny]

 

Záměrem Akademie řemesel Praha - SŠT je umožnit žákům seznámit se již během studia zvoleného oboru se základními principy robotizace jak po stránce hardwarové tak softwarové a s prvky moderních technologií. V rámci Školního akčního plánování jsme si stanovili pro školu povinnou intervenci "Robotizace a moderní technologie". Prvky robotizace a nových technologií postupně zařazujeme do výuky strojírenských oborů a do dalších oborů dle jejich zaměření. Nelze opominout i technický pokrok v automobilovém průmyslu s nástupem elektromobilů.

Jsme si vědomi, že role vzdělávání se proměňuje. Jistotou jsou stále technické obory, věda a matematika. Na významu také nabývají i tzv. měkké dovednoti - jak žáci umí řešit problémy, komunikovat a spolupracovat v týmu. Lidé mají často obavu s nástupem Průmyslu 4.0 o svou budoucnost, cítí velký strach ze ztráty práce. Nejvíc ohrožené jsou však profese, kde jsou rutinní činnosti. Ale firmy budou zaměstnance potřebovat pořád. Jen s roboty si nevystačí. Ty nemohou dělat vše, nejsou kreativní a nemají empatii. S nástupem Průmyslové revoluce 4.0 se následně objeví i nové profese. Poroste význam celoživotního učení.

 

Národní centrum průmyslu 4.0

Autor příspěvku: V. F. a I. N.

                                                                   

»zpět do archivu novinek